Det är nu 24 år sedan den första Range Rover modellen introducerades och kraven på en efterföljare är höga. Land Rover har också tagit i ordentligt för att sätta en ny standard för lyxiga limousiner med terrängkompetens – den nya modellen lanseras på hösten 1994 som 1995 års modell, den kommer också att uppfylla många av kraven.

Den nya bilen behåller ungefär axelavståndet från LWB och blir på lite drygt 108 tum. Modellen får betydligt förbättrad krocksäkerhet, en helt ny nivå på komfort och vägegenskaper, mycket av detta kan tillräknas luftfjädringen som nu är standard på alla versioner. Motorerna uppgraderas och 3,9 modellen döps om till 4,0. 3947 cm³, 188 hk vid 4750 r/min, 316 Nm vid 3000 r/min. En version med 10,9 mm längre slaglängd kallas 4,6 och är på 4552 cm³, 228 hk vid 4750 r/min, 371 Nm vid 3000 r/min. Efter en stor utvärdering av olika dieselmotorer beslutas att ta en 6-cylinders diesel från den nya ägaren till Land Rover, BMW. Diesel motorn kallas DTi är på 2497 cm³, 136 hk vid 4400 r/min, 267 Nm vid 2300 r/min. 1997 ökades effekten på DTi till 138 hk. Ett stort antal olika specialmodeller tillverkas, oftast i begränsade serier och med unika färgsättningar på läderklädsel eller exteriör färgsättning.

De mest unika bilarna blir de som kallas Autobiography, vid beställning av dessa kan kunden välja helt själv vilken utrustning som bilen får, yttre färgsättning, inredningsmaterial och kvalité samt färg av stolarnas klädsel. Som ett svar på ökad konkurrent i slutet av 1990-talet kom ytterligare uppdateringar 1999. Till det yttre ändrades bland annat framlyktorna till att innefatta två runda reflektorer och blinkersglasen blir vita/gråa i tidens rådande design ideal.

Den gamla Buick motorn har snart gjort sitt i Range Rover men får nu under sina sista år en översyn och ny motorstyrning. När det börjar ryktas om den nya Range Rover som utvecklas med hjälp av BMW känns det att P38 är en mellanmodell i historien. Men verkligen ingen bil som behöver skämmas för sig, varken som lyxig limousin eller skogsmulle.