Den första generationen av Freelander var den mest sålda 4×4 i Europa under sina bästa år, det är höga krav som ställs på generation två. Under Fords ledning har man större möjligheter än tidigare att välja komponenter och plattform för att basera bilen på.

Motoralternativen kommer från de två koncern syskonen PSA-Ford som har en 2.2 turbodiesel med 4 cylindrar och 2179 cm³, 156 hk vid 4000 r/min, 389 Nm vid 2000 r/min, Volvo bidrar med rak 6 cylinders bensinmotor med 3192 cm³, 236 hk vid 6300 r/min, 320 Nm vid 3200 r/min. Arv från de andra Land Rover modellerna är Terrain Response, de olika lägena ställer in motorns effekt, känslighet på bromsar och fyrhjulsdriften utvecklad av svenska Haldex, däremot har inte nya Freelander luftfjädring.

Tack vare flytt av reservhjulet från bakdörren till placering under lastutrymmet i bak så har lastutrymmet kunnat göras större utan att behöva förlänga bilen. Genom att placera baksätet 5 cm högre än framstolarna får Freelander 2 gott benutrymme och bra utsikt även från baksätet.